Kronika obce

Dobrý den.

Který orgán obce schvaluje obsah zápisu do kroniky obce? Kdo schvaluje osobu kronikáře a jaké jsou povinnosti kronikáře?

Děkuji.

1. 12.2025

Dobrý den.

Podle zákona č. 132/2006 Sb., o kronikách obcí, platí, že každá obec vede kroniku, do které zaznamenává zprávy o důležitých a pamětihodných událostech v obci, přičemž zápis do kroniky musí být proveden alespoň jedenkrát za kalendářní rok. Zákon o kronikách obcí v § 3 stanoví, že o obsahu zápisu rozhoduje obec, ale Vy se asi spíše ptáte, který orgán obce rozhoduje o obsahu zápisu do kroniky. Obec vykonává podle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, působnost samostatnou a působnost přenesenou. Zákon o kronikách obcí ani zákon o obcích však neříká výslovně, do které působnosti spadá vedení obecní kroniky, ale z logiky věci lze usoudit, že jde o samostatnou působnost obce. Obecní kronika se přímo totiž úzce vztahuje k životu v obci a její vedení je tedy v zájmu obce. Podle § 35 odst. 1 zákona o obcích spadá do samostatné působnosti obce. Kromě toho není zákonem stanoveno, že by mělo jít o působnost přenesenou, přičemž platí, že ta přenesená působnost musí být jako působnost přenesená výslovně označena (§ 61 odst. 1 zákona o obcích). Podle § 84 odst. 1 zákona o obcích dále platí, že ve věcech patřících do samostatné působnosti obce zásadně rozhoduje zastupitelstvo obce. Z výše uvedeného vyplývá, že o podobě zápisu do obecní kroniky rozhoduje zastupitelstvo obce.

Nyní k vašemu dotazu ohledně kronikáře. Tady není jednoznačná odpověď, na problém lze nahlížet z více hledisek. Většinou kronikář pracuje pro obec na základě dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce. Většinou je tedy kronikář zaměstnancem obce na základě dohody. To, kdo v obci rozhoduje o uzavření jedné z možných dohod s konkrétním kronikářem, se odvíjí od toho, zda se bude jednat o zaměstnance zařazeného do obecního úřadu. V případě že ano, pak je rozhodující i fakt, zda je v obci zřízena funkce tajemníka obecního úřadu. Pokud se jedná o zaměstnance zařazeného do obecního úřadu a v obci je zřízena funkce tajemníka obecního úřadu, zajišťuje uzavření dohody tajemník (v obci, kde funkce tajemníka obecního úřadu není zřízena, toto řeší starosta). Pokud se jedná o zaměstnance nezařazeného do obecního úřadu, rozhoduje o uzavření dohody starosta.

Ve všech uvedených případech si rozhodnutí o uzavření příslušné dohody s konkrétním kronikářem může vyhradit zastupitelstvo obce, pak by rozhodovalo zastupitelstvo. Zastupitelstvo má v této otázce i vliv na odměňování kronikáře, protože rozhoduje o obecním rozpočtu. Důležitá je i otázka určení počtu zaměstnanců zařazených v obecním úřadu (vč. kronikáře), o kterém rozhoduje rada (v obcích bez rady pak toto přísluší opět zastupitelstvu obce).

Povinnosti kronikáře lze vyvozovat ze zák. č. 132/2006 Sb., o kronikách obcí. Zahrnují zejména dokumentování a zaznamenávání významných událostí v obci, zajištění chronologické a pravdivé dokumentace a spolupráci s obcí na přípravě ročních zápisů. Je vhodné povinnosti kronikáře dobře a detailně popsat v DPP či DPČ, kterou s kronikářem obec uzavírá.

S pozdravem

Mgr. Kateřina Vítová

NIK

Čtěte dál

Předchozí